20 February 2018

Duurzaamheid? Wij weten wat je klant wilt..denkt..voelt! CSR Lifestyle

Jij.. de afdeling.. of het bedrijf waar je werkt is volledig gefocust op een duurzaam product of dienst. Maar hoe activeer je nou je (potentiele) klanten om de stap te maken naar je ’duurzame product’?

Bij Heartbeat Strategy weten we niet alleen wat je klanten willen. We weten ook waar ze zijn! We noemen het de CSR Lifestyle.Het in kaart brengen van klantsegmenten is niets nieuws. Maar ze segmenteren op van basis van hun ‘groene’ levensstijl wel. En dat is precies wat we hebben gedaan. Door op de ‘juiste’ manier met uw klanten communiceren, vergroot u de kans dat zij uw product of dienst prefereren over anderen. We hebben vijf soorten CSR lifestyles in Nederland geïdentificeerd en de segmentatie naar alle huishoudens in Nederland vertaald.

Hier een korte beschrijving van de segmenten:

• Likers: Groepsgericht. Likers handelen duurzaam als anderen meedoen en/ of als zij er van profiteren.

• Transformers: Extraverten – meestal groepsgericht. Transformers vinden duurzaamheid erg belangrijk en zijn actief en emotioneel betrokken.

• Beacons: Introverten – egocentrisch. Beacons willen de feiten en details weten; en nemen duurzaamheid als topic serieus.

• Sceptics: Introverten. Sceptics denken dat zij niet de doelgroep zijn van duurzaamheidsboodschappen. Ze geloven niet dat er milieuproblemen zijn.

• Cosmopolitans: Egocentrisch. Cosmopolitans tonen geen duurzaam gedrag uit zichzelf. Maar vinden het ook niet erg om door organisaties en overheden te worden verleid of verplicht om duurzaam te handelen.

De voordelen?

• Segmentatie specifiek voor het unieke CSR Lifestyle

• Snel kwantitatief inzicht, zonder verder onderzoek

• Effectievere duurzame marketing en communicatie

• Mogelijkheid om lookalikes te vinden in andere regio’s

 

Duurzaamheid-tabel

Back to overview